5. srpna v noci proběhne návrat ztracené dcery do Země české... ♥

Czech Repubdislike

21. srpna 2012 v 23:23 | Rowan |  Různá zamyšlení
(Jelikož blog si dělá, co chce, pro jistotu hned v úvodu nabízím odkazy na obě videa, ve správném pořadí: Video 1 - Towards Czechia | Video 2 - Czech RepubLIKE )

Tak jsem si zase jednou nechala zvednout adrenalin lidskou blbostí.

Není to tak dávno, co zprávami proběhla informace o novém logu, kterým se bude prezentovat CzechTourism (teda společnost, která se stará o povědomí světa o Česku). Doteď používali celkem kreativní vlajku, bohužel s podtitulem "Česká republika". Teď by se mělo začít používat logo "Czech RepubLIKE". Chce se mi brečet.



Bohužel (nebo bohudík?) se mi dnes na obrazovku počítače dostalo video české společnosti, která se také účastnila výběrového řízení o nové logo:


Pro ty, kteří se nechtějí zdržovat videem (i když to vřele doporučuju) - Grafické studio navrhlo použít jako základní logo šipku, respektive klín, který je na české vlajce v evropském kontextu jedinečný. Je to symbol jednoduchý, zapamatovatelný, kreativní.

Geniální. Geniální, skvělé, jednoduché, nápadité, hravé, multifunkční. Hraje si to s myšlenkou, využívá to něčeho, co je pro nás specifické - tedy klínu. Dá se to využít mnoha způsoby, může to zastoupit tolik populární piktogramy, kterých je všude plno. Stačí otočit a místo srdce v "I ♥ Czechia" použít opět ten samý klín. Zároveň to evokuje "Play", tedy hru. A Češi jsou rozhodně hravý národ. Pustíme play a poznáme novou zemi. Je to šipka, která směřuje do Česka... Těch výkladů je tolik, všechny jsou naprosto jasné, čisté, logické. V jednoduchosti je totiž krása a síla.

A to ani nemluvím o tom, že tento koncept využívá jednoslovného názvu Czechia, který opravdu potřebujeme zavést do povědomí celého světa. nebudu se tu teď pouštět do výkladu o tom, jak je naprosto zcestné používat pořád dokolečka "Česká republika", když existuje Česko a ani nebudu vyjmenovávat, kolik omylů a chyb z toho vzniká. (Víc o tom si můžete přečíst tady)

Pak je tu ovšem ten druhý, vítězný (bohužel) návrh. Viz zde:


Je to trapně krátké, takže se podívejte.

Začnu tím, že tady je už špatný základ v té republice. Mimochodem v zadání soutěže bylo, že se má použít jednoslovný název, takže nechápu, jak to vůbec mohlo postoupit do užšího výběru. Je to vážně ostuda. Ostuda založená na hloupé slovní hříčce (Ano, ček republajk zní vážně skvěle). Nemluvě o tom, že je to založené na jedné hloupé módní vlně, která nemá minulost a kdoví, jestli má budoucnost. Jen proto, že teď lidi všechno lajkujou, budeme lajkovat i v logu, které nás má prezentovat celosvětově? Nemluvě o tom, že kolik lidí si spojí slovo "Like" s Českem? Sotvakdo. Všichni si to spojí s Facebookem. A ten má s námi společného co?

Nechápu, vážně nechápu, jak mohl CzechTourism vybrat druhý návrh, který je prostě nepovedený. nemluvě o tom, že to vytvořila jakási zahraniční firma. Neměla by se na propagaci země podílet domácí společnost? Tim spíš, že Češi jsou DOBŘÍ designeři. Vždycky byli. A první video jen dokládá, že stále jsou. Jsme hraví a nápadití. Přitom je to tak jednoduché! Vždyť je to jen klín z naší vlajky. A tím víc je to geniální.

A mimochodem jsem se právě dozvěděla: první koncept pracuje i s plánovaným webem "Česko: Země příběhů", který se má příští rok rozjet právě pod správou CzechTourismu. Vítězný návrh ani s tímhle nijak nepracuje. Vážně mi hlava nebere, jak vůbec mohl LIKE vyhrát. (Na web se podívejte tady)

Co si o tom myslíte vy???
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Který návrh se vám líbí víc?

Towards Czechia
Czech RepubLIKE

Komentáře

1 YamiKisara YamiKisara | E-mail | Web | 21. srpna 2012 v 23:33 | Reagovat

Co dodat no...naprostej souhlas a doufám, že to ještě změní...

2 Matthias Matthias | E-mail | Web | 21. srpna 2012 v 23:45 | Reagovat

Taky se mi více libí první návrh - včetně jeho filozofie.

3 Sylvana Raven Sylvana Raven | Web | 22. srpna 2012 v 0:03 | Reagovat

Bože, zas si při výběru někdo stál na vedení.
Zcela s tebou souhlasím, že první návrh je mnohem výstižnější, než ten stupidní "lajk". Už vidím, jak cizince přeučujeme správnou výslovnost jména naší země.

4 Egoped Egoped | E-mail | Web | 22. srpna 2012 v 0:22 | Reagovat

Každej (zahraniční) blbec přece ví, jak se čte republic a jak je to myšlený. Taky bych spíš byl pro ten první návrh, druhej je prostě moc přesociálněsíťovej. Ale jak ukázalo zahájení olympiády, tak je to holt ku*evsky silnej fenomén.

5 Natasha(Ran) Natasha(Ran) | 22. srpna 2012 v 1:26 | Reagovat

Musím říct , že jsem v šoku z toho co vyhrálo ...
je to dost přitažené za vlasy :-(

6 Haily Haily | 22. srpna 2012 v 12:24 | Reagovat

Ačkoliv ti Sotni mají bod (víš jak to myslím :D), rozhodně mi přijde lepší ten první návrh. Je mnohem víc classy (a fabulous) a není tak.. za každou denu cool. :D

7 Eliška Linn Eliška Linn | Web | 22. srpna 2012 v 12:51 | Reagovat

Druhý návrh se mi nelíbí. Jednak mi to připomíná logo Slovinska a přijde mi, že je to takové "kopírování" (I FEEL sLOVEnia)... příčemž to Slovinska je vydařenější a nekomolí jejich název. Šipka by se mnohem snadněji zařadila do jakékoliv oblasti Česka. Kamkoliv.
Na Like už jsem vyloženě alergická. Měl zůstat součástí facebooku, takhle mne už lajkování otravuje na každé stránce, včetně blogů...
Tohle mi prostě hlava nebere.
Ale je asi pravda, že nakonec, až to bude ve výsledku všude, tak si na logo zvykneme. Lidi jsou vždycky ze začátku proti. Není špatné. Asi bych nic nenamítala, kdybych neviděla ten lepší návrh, a ten většina lidí neuvidí.

8 Pája Pája | Web | 22. srpna 2012 v 18:05 | Reagovat

Zajímavé :-) Klikni prosím na WEB :-)

9 Cah Cah | 22. srpna 2012 v 19:57 | Reagovat

Úplatky, úplatky, úplatky.

10 YamiKisara YamiKisara | E-mail | Web | 22. srpna 2012 v 20:07 | Reagovat

[7]: Většina lidí ho může vidět, pokud se mi ostatní, co už jsme ho viděli, zasadíme o jeho rozšíření :)
Je obecně lépe přijímán i cizinci, co jsem tak zatím mohla vypozorovat.
Možná by pomohla i nějaká petice...
Jinak to není moc o zvykání, vzhledem k povaze toho výherního designu budeme za pár let vybírat zase jiné logo, zatímco ten druhý je nadčasový.
Vážně se trochu nabízí otázka, jestli to nebylo koupené...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.