5. srpna v noci proběhne návrat ztracené dcery do Země české... ♥

K Czechii

5. června 2016 v 21:38 | Rowan |  Různá zamyšlení
Občas si připadám jako kolovrátek. Stále dokola argumentovat na hloupé a mnohdy značně nevzdělané názory lidí, kteří mají neutuchající potřebu najednou se začít projevovat a vykřikovat svoje světaznalé názory na to, jak bychom se správně měli jmenovat. A že tyhle novoty by se měly rozhodně a každopádně zatrhnout.



Co na tom, že ta novota je známá už někdy z 18. století, co na tom, že se zcela běžně užívala v americkém tisku za 1. poloviny století 20., když chtěli komentovat dění v pouze české polovině naší tehdejší republiky.

Opakovat to stále dokola a dokola je vážně únavné, ale stejně zas a znovu narážím na hloupé komentáře pod různými články a znovu mě to ponouká k tomu, abych se zase rozvášnila nad klávesnicí.

Bod jedna - NIC se nemění! Zůstáváme republikou a náš oficiální název taktéž zůstává Česká republika. Přestaňte, prosím, všichni plašit, jak je to úděsný, že nám "zase mění název!". Nemění. Prostě začněme jen používat název jednoslovný, jako jiné vyspělé státy. Vážně vám neni blbý a podezřelý, že republikami se kromě nás ohánějí už jen státní útvary typu PRC (tedy Čínská lidová republika), KLDR a Dominikánská republika? Jako já vám nevim, ale daleko radši budu v partě států jako Francie, Španělsko, Německo, Británie (a nezkoušejte argumentovat Velkou Británií, u té je to z historického a názvoslovného hlediska trochu komplikvanější a vážně to není bystrý ani vyčůraný argument PROTI). A nebo, pokud teda máte pocit, že jako Česko/Czechia jsou hrůza a děs, tak si sáhněte do vlastního svědomí a začněte jezdit na dovolenou do hlavníhe města Francouzské republiky a na dovolenou do Španělského království. Nebudete, co?

Nemluvě o tom, že SPRÁVNÝ jednoslovný název potřebujeme i my sami, zapšklí čeští ignoranti, kteří neustále tupě opakují, že "no mně se v Čechách líbí, ale rád bych žil jinde", "v Čechách to děláme tak a tak....". My sami nejsme schopní si uvědomit, jaký je správný název naší země. Tím spíš je potřeba opakovat stále dokola a víc a víc prosazovat SPRÁVNÝ jednoslovný název - jsme Česko/Czechia!

A Moraváci (respektive arogantní Moravisté)? Kteří se vztekají, že jim Czechia dostatečně neevokuje jejich drahocenou Moravu, která byla tak dlouho silně autonomním Markrabstvím moravským? Vážení, "republika" vážně není latinské označení pro Moravu, já nevidím důvod, proč vám "Česká republika" může Moravu evokovat a Česko nikoliv. Republika ani neznamená "soustátí"... To by to pak totiž muselo být asi takhle: Spolková republika Česko. Jenže to, narozdíl od germánských sousedů, opravdu nejsme, protože ona ta moravská autonomie nebyla až tak horká a zejména v dobách habsburských to bylo spíš o psychologii a o habsburské hrabivosti nasbírat co nejvíc titulů (mimochodem viděli jste někdy titul posledního habsburského panovníka? Je to docela zajímavé počtení na několik minut).

Jelikož nikdo vzdělaný a v oblasti erudovaný se názvem nezabýval, prostě si ho politici jen tak vycucali z prstu, je jasné, že spousta lidí tomu rozumí lépe a prosazuje třeba Czechlands. Aha, České země zase přetékají Moravou. Nemluvě o tom, že Czechlands nemají už vůbec žádný historicko-kulturní základ. Jasně, v češtině používáme termín "České země", v němž ale většinou zahrnujeme i třeba oblasti jako je Horní a Dolní Lužice, které k nám už nějaký ten pátek nepatří. A abych to ještě dorazila - vyjmenujte mi, prosím, vy všichni zapálení opakovači toho, že se skládáme ze tří historických zemí, historické země Německa. Nebo Rakouska. Nebo Španělska. Nevíte, co? Tak jak to můžete vy chtít po cizincích?!

Další príma argument směřuje k tomu, že nás cizinci neznají a budou nás zaměňovat s Čečnou. Zas a znova, je to poněkud otravné, ale tento hoaxový pseudoargument je založen na tom, že když proběhly atentáty v Bostonu, blbečci v americké televizi prohlásili, že atentátníci pocházeli z "České republiky" místo z Čečenské republiky. Tedy ta záměna proběhla na úrovni republikového pojmenování, nerada vám beru munici. A jako záměna - Slovakia a Slovania? Austria a Australia? Sakra Georgia a Georgia? Nemůžeme něco tak důležitého rozhodovat na základě lidské hlouposti a nevzdělanosti a arogance. Navíc jednoslovné označení se, ze zkušenosti víme, pamatuje lépe a naopak může pomoci tomu, aby o nás v zahraničí věděli lépe a více. Koneckonců jednoslovné označení Czechoslovakia se některým z hlavy dodnes nevymazalo. Proč asi? Protože je to prostě jedno slovo.

Jsem hrdý zastánce názvu Czechia a i jím budu. A jsem pevně přesvědčená o tom, že nám to prospěje, zviditelní nás to ve světě a možná nás to naučí i vážit si sami sebe, když nás cizinci přestanou srovnávat s banánovými republikami. A mrzí mě, kolik samozvaných expertů a odborníků má potřebu hlásat svá moudra bez toho, aby si sakra ověřili, že to, co plácají, je poněkud hloupost. A nejvtipnější na tom je, že nejvíc jsou slyšet zejména ti, kteří ani nevědí, jak psát česky bez chyb. "To by jsme měli". Howgh.
 

13 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Čerf Čerf | E-mail | Web | 6. června 2016 v 9:17 | Reagovat

Dneska ses tedy pěkně rozvášnila, jen co je pravda! :-) Tedy, za žádného jazykozpytného experta se nepovažuji, byť si myslím, že určitý jazykový cit mám. Nejsem ani "moravista" ani nehoruji za zviditelnění Slezska, byť právě dlím na dovolené v Jeseníkách. Perou se ve mně dvě síly: jedna mi - přiznávám otevřeně - otevírá nůž v kapse, kdykoli slyším název Česko; nejspíš je to dáno tím, že jsem považoval rozpad společného státu za hloupou strategickou chybu a byl to podvědomý projev mého odporu proti tomu kroku, tedy věc čistě emotivní, která až zpětně hledá racionalizující argumenty (většinou nesmyslné) ber kde ber. Dnes už jsem trochu smířlivější (možná jen proto, že i starší), i když nepříjemná pachuť spíš politického než jazykového nesmyslu mi zůstala, ale býval jsem kdysi podobně militantně proti, jako jsi ty dnes pro :-). Druhá, protisměrná síla, mi napovídá, že jednoslovný název potřebujeme pro použití v zahraničí - čistě z marketingových důvodů; zkracování vládne světu (považte, už třem psům ustřihli ocasy! :-)). Mám zajímavou zkušenost z Japonska, kde jsem zarputile používal termín "Czech Republic" a Japonci se u toho sice pěkně usmívali, ale zabrali teprve, když jsem řekl "Praha" nebo "Czecoslovakia". Tedy se s trendem zřejmě musím smířit. Ale říkám ti otevřeně, že přestože si tvého moderního názoru velmi vážím, je zřejmé, že ze mne nejspíš příznivec jednoslovného názvu nikdy nebude, beru to pro sebe jen jako nutné zlo, byť mě naštěstí nikdo nenutí ten název používat. Možná ještě víc mi vadila jistá úřednická arogance, se kterou se tahle aktivita kolem názvu Czechia vyhlásila. Prostě "bylo rozhodnuto!". Bez diskuse (nebo aspoň bez aktuálního kola diskuse, která by byla pravděpodobně - jako u mne - smířlivější než před dvaceti lety), beze stopy snahy do toho nějak zapojit občany, jejichž stát to ve skutečnosti je, a třeba jim to šikovně podstrčit jako víceméně jejich nápad. Rozhodla vrchnost, nebo ještě lépe jen část vrchnosti, protože druhá část právě investovala nemalé milióny do zviditelnění značky Czech Republic.

Osobně jsem přesvědčený, že neustálým opakováním je možné prosadit prakticky jakýkoli název. Bude mě těšit, když si naši zem s tímto názvem dokážou lidé v zahraničí identifikovat, ale myslím si, že já ho používat nebudu, protože se bojím, že by se mi při jeho vyslovení zauzloval jazyk nechutí, ke které se ti doznávám bez toho, že bych chtěl svůj názor jakkoli stavět proti tomu tvému. Sice mám jiný pohled na věc než ty, ale mám velikou a upřímnou radost z toho, že existují mladí zapálení lidé tvého typu, kterým na něčem z dobrých a pozitivních důvodů opravdu záleží, i když je to pohled, který jde shodou okolností proti tomu mému :-).

2 Standa Standa | Web | 7. června 2016 v 12:25 | Reagovat

Mně se Czechia líbí a nechápu, co proti tomu někdo má :D

3 Rowan Rowan | Web | 7. června 2016 v 20:26 | Reagovat

[1]: Rozvášnila, já vím, ale to je takové to "stokrát dokola umoří i osla". A prostě jsem už po tisící četla stejné, opravdu hloupé, názory k tématu Czechia, že jsem se prostě potřebovala vyvztekat. Ačkoliv za militantní se nepovažuji (měl bys vidět některé mé kolegy z Iniciativy, já se pořád držím hesla, že by člověk měl být na ostatní milý a pokud jim chce říct, že mají špatně "we are from Czech" měl by to udělat se ctí a ne je hezky z kraje seřvat za jejich ubohost a hloupost :D )
To, že se ten název spousta lidem nelíbí, chápu. ALe z vlastní zkušenosti vím, že je to strašně o zvyku. Já to používám už několik let a nepřijde mi to, ačkoliv ze začátku mi to nešlo přes zobák. Navíc lidé v mém okolí, cizinci, si na to zvykli během prvního vyslovení - zmatené "co?" a pak se chytili a dneska to používají taky.
Argumenty pro jsem vypsala nahoře, ale kromě jiného souhlasím s tím, že prostě marketingově zkracování vládne světu a mohlo by nám to pomoct se ve světě zviditelnit.

Problém s diskuzí je ten, že proběhla před 25 lety, někdy v roce 1993, kdy se tohle řešilo, rozhodlo se, na základě značně fundovaných názorů a v kruhu vzdělaných a za slovo vzatých odborníků. Jenže pak se na to vykašlali politici, všechno utichlo a teď to vytáhli (sama nechápu proč, jestli všechny ty maily od Iniciativy konečně zafungovaly?). Takže diskuze byla, ale dávno tomu. A s tou investicí milionů to se má taky všelijak - protože ta vypsaná soutěž, která před lety měla přijít s novou propagací země, měla v podmínkcáh použití Czechia (existují dokonce i najitelné kandidátské spoty, skvělé), jenže nakonec i přesto vyhrál populisticky a aktuálně populární "RepubLIKE".

Jinak děkuji za názor. Já vážně nejsem militantní a vážně nikomu neberu, že se mu to nelíbí a používat to nebude (i když mi to přijde škoda obzvlášť u takových cestovatelů, kteří by o nás mohli šířit pozitivní zprávy!) =)

4 Čerf Čerf | E-mail | Web | 7. června 2016 v 21:18 | Reagovat

[3]: Že jsi to ty, slibuju, že budu na svých zahraničních toulkách ke svému otřepanému "Czech Republic" vždy s povytaženým obočím dodávat "...a taky se používá ekvivalentní název Czechia...". Budu se cítit jako informační rozsévač, takže se snadněji vyrovnám s tím, že se mi to vlastně nelíbí :-).

5 Heaven Heaven | Web | 22. července 2016 v 11:57 | Reagovat

Ačkoliv tvoje argumenty nejsou vůběc špatné, Czechia se mi nelíbí a ani nikdy nebude.

6 Moi Keiniku Sang Moi Keiniku Sang | 22. července 2016 v 12:16 | Reagovat

Teď mi málem vybuchl mozek, protože souhlasím s tvým článkem, ale zároveň se mi Czechia fakt nelíbí :D Prostě se mi nelíbí to slovo, ale asi je to o zvyku a popravdě, nepřijde mi to jako taková velká změna, abych se tím nějak víc zabývala. I když jsem hrdá Moravanka, nikdy mě nijak netankovalo, jestli název "evokuje" Moravu, moc nechápu, proč to někdo řeší, ostatně, není tak těžký to v konverzaci specifikovat, když člověk chce 8-O Onehdá ten incident s Čečenskem mi přišel takový tragikomický a i když původně jsem si říkala, že k tomu pletení teď zase určitě dojde, pak mi došlo, že kromě Evropy stejně většina světa ani neví, kde ležíme, takže hej, who cares! :-D No, takže shrnuto podtrženo, Czechia se mi pořád nelíbí, ale líbil se mi tvůj článek, chápu tvé rozohnění 8-)

7 Ivush Ivush | 22. července 2016 v 15:39 | Reagovat

Na jednu stranu se mi článek celkem líbí, chápu argumenty a nepřipadají mi zcestné (ačkoliv jako hrdá Moravanka jsem se při jistém odstavci opravdu nabubřila při tom slovu arogatní... já Moravu miluju a nedám na ni dopustit, jestli ji odděluji od zbytku ČR? Jo, to je pravda, sice to tu až tak jiné není (to musím připustit), ale v srdci ji mám trochu jinde a hrdě se k ní jako rodačka hlásím. Nepřijde mi to arogantní a budu to dělat i nadále :) Ale nikdy jsem nepřemýšlela o tom, že by měla být součástí názvu státu a to se asi nezmění, stejně když jsem v zahraničí, tak říkám, že jsem z Moravy a pak až vysvětluji :D)
Co se týče jednoslovného názvu. Tak o tom snad jediné...když jde doba, tak se jde většinou sní. Změna neuškodí, to chápu a osobně proti tomu nic nemám - z toho hlediska, že tam bude CZ tak známa, ale když si představím, že bych to musela používat já nebo nedej bože psát do seminárek namísto starého dobrého ČR, tak se uvnitř vše bouří (ačkoliv já budu mít za rok vystudována a na Mgr. rozhodně nejdu, takže toto mě snad trápit nemusí) :)

8 Lenora Lenora | E-mail | Web | 22. července 2016 v 15:45 | Reagovat

Já bohužel s tebou nesouhlasím. Mě se ten název vůbec nelíbí a zkus si představit, že by v televizní reklamě na Kaufland říkali místo "...s láskou k česku" "...s láskou k czechii"
To už zní trochu divně, nemyslíš?
A hlavně spousta lidem co už mají za sebou 2,3 třídu by dělalo veliký problém se to vůbec naučit psát "Czechia".
Také je důležité si uvědomit, že Česká republika používá spoustu háčků a čárek, přičemž samotný název "česko" vypovídá tomu, že my všichni hovoříme stejně tak.
No a po pravdě je pro mě nepředstavitelná představa, že bych musela říkat "my jsme czechia" namísto "my jsme češi"
Toť můj názor za kterým si pevně stojím!

9 I am Jane I am Jane | Web | 22. července 2016 v 15:57 | Reagovat

[5]: Úplně souhlasím ;-) .

10 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 22. července 2016 v 16:43 | Reagovat

[8]: Žjů, jak spolu souvisí slova "Češi" a "Czechia"?  Když chceš říct "My jsme Češi", použiješ to bez ohledu na to, jestli tím myslíš "obyvatelé České republiky" nebo "obyvatelé Česka"
Mně na tomhle celém přijde uhozené, že se to tak najednou vycucalo z prstu. Doteď jsme jednoslovný název nepotřebovali a najednou si musíme honemrychle nějaký vymyslet.
Další problém je to, že lidi nechápou, které označení by se používalo v češtině, a které v angličtině. Po dětech ve třetí třídě (které tu zmiňuje Lenora) rozhodně nikdo nebude chtít, aby psaly "Czechia". Ani po nikom jiném z Čechů, prokrindapána!

11 Egoped Egoped | E-mail | Web | 22. července 2016 v 16:51 | Reagovat

[8]: V těchto tropických dnech se doporučuje doplňovat pitný režim a především nosit pokrývku hlavy! :)

12 Egoped Egoped | E-mail | Web | 22. července 2016 v 16:52 | Reagovat

[11]: *dodržovat

13 Viza | Mossy Plains Viza | Mossy Plains | Web | 22. července 2016 v 19:31 | Reagovat

Nelíbí se mi Czechia (kamarádka z Colorada to vyslovila "čekia" - to zní fakt divně...) a taky s tím nesouhlasím, jenomže z tvého článku plyne, že vlastně všichni, kdo nesouhlasí, jsou hňupi nebeští...

Pro porovnání, Czechia (čekia) se skutečně plete s Chechnya (čečnia) (takhle jsem to odchytila od kamrádky z Colorada, která - mimochodem - mluví anglicky... no proč, protože je se narodila v Americe... lol), přinejmenším v angličtině; kdybychom byli někde v nějaké mezinárodní konferenci s Čečnou, budou si nás zástupcí ostatních zemí plést... -_-

Jak kdysi někdo řekl: Vzdát se jména znamená vzdát se své historie. Navíc, v zahraničí jsme pořád jako "CZECH" a to by mělo stačit a mohlo stačit i pro mezinárodní zkratku CZ.

Českou republiku chci mít pořád, ale až umřu, dělejte si co chcete. :D

14 sw sw | Web | 22. července 2016 v 20:30 | Reagovat

[7]: Asi tak nějak! :D

Ale jinak mě to nijak extra nezasáhne, takže nevím, proč tady (obecně) všichni proti sobě brojí... :-?

15 Jane Jane | Web | 22. července 2016 v 21:45 | Reagovat

Z mých zkušeností je lepší v zahraničí říct Prague, protože cizinec ví, kde to je a nějakou The Czech republic nebo Czechii vůbec neřeší, to jen lidi z Česka :D

16 Whirpy Whirpy | E-mail | Web | 22. července 2016 v 22:59 | Reagovat

[15]: Přesně tak.
Klasická konverzace s cizincem = seznamovací fáze:
...
-And where are you from?
-Czech Republic...state in the middle of the Europe.
-Cze...what?
-Well, our capital city is Prague.
-Yeah, Prague - good night life! :DD  
Nebo Plzeň, tam někteří zase vědí o pivu. :D
Stejně Czechii používat nebudu, nějak se mi to nelíbí a je mi celkem jedno co to evokuje nebo neevokuje, připadala bych si jako Polák. :D

17 May May | Web | 23. července 2016 v 7:01 | Reagovat

Nezáleží na tom.

18 Ginger White Ginger White | Web | 23. července 2016 v 9:23 | Reagovat

Článek je skvěle a poutavě napsaný, to jo.  Myslím, že si sebrala argumenty hodně anticzechiistům. Já osobně si myslím, že je to nějak jedno. Czech Republic nebo Czechia.. Lidé si nás stejně pamatují spíš kvůli tomu, že znají Prague a pivo, které se děl v Pilsen.. :-D :-)

19 Ivanitko Ivanitko | E-mail | Web | 23. července 2016 v 9:50 | Reagovat

Tohle přejmenování mi připomíná přejmenování Ruzyně, takový pěkný název, krátký, výstižný a teď je to letiště Václava Havla -_- : Czechie se mi líbí, hodně to odpovídá výrazu v holandštině Tsechije, čte se to stejně :D

20 Alka-fejetony Alka-fejetony | E-mail | 23. července 2016 v 12:32 | Reagovat

Já Čechii taky nemusím, páč my tu máme fotbalové mužstvo Čechie - už mnoho desetiletí. Takže jako název republiky pro zahraničí preferuji (ne že by se mne někdo ptal) Czechlands. A nemyslím si, že by v zahraničí (neboť ani doma v ČR)někdo spojoval tento anglický název pro Česko s Horní a Dolní Lužicí.

21 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 23. července 2016 v 12:41 | Reagovat

[19]: Buď ráda, že se to nejmenuje "Letiště Václava Havla, Olgy a Dagmary Havlových a obou Havlových tchyní". :-)

No každovádně Beru to tak, že Czechia je jen zahraniční výraz pro Česko.
Czechia tomu tedy budou říkat zahraničníci a my budeme říkat Česko.
Tady jde ale o to, že nás vláda z tohohle rozhodnutí úplně vynechala, byť to je jakkoliv bezvýznamná věc.
Vím, je to jen přejmenování státu, ale tohle už je jen krůček k totalitě. Co si vymyslí příště bez toho, aby se nás na něco ptali?

22 ČAPILO ČAPILO | Web | 23. července 2016 v 14:20 | Reagovat

Dobrý den. Jsem mutant z planety Sheredos. Jsem zoufalý kus hovna, který nikdy nic nedokázal, nikdy neměl kamarády, ani holku. Jsem ten nejpanicovatější panic ze všech paniců. Potřebuji, aby se někdo podíval na mé stránky. Abych měl alespoň nějakou návštěvnost a abych si připadal, jako že jsem alespoň něco v tom svém životě dokázal. Pokud mi někdo v komentáři polituje moji těžkou situaci, tak tím lépe!
Sice je to reklama, ale alespoň jsem upřímnej ne? A to se cení! Taky bych mohl předstírat, že ve skutečnosti chci jen okomentovat nějaký článek a pak někam "nenápadně" podstrčit odkaz na svůj blogís.

23 darkemperor darkemperor | E-mail | Web | 24. července 2016 v 0:26 | Reagovat

Czechia by se mi líbila. ALE!! Jak píšeš na začátku, oficiální název je Česká republika, ne Česko. Mně osobně ani nejde slovo Česko přes jazyk. Jak kdyby to byl nějaký odpad prostě.

Přirovnáváš název k Francii, Španělsku, Němocku atd., ale tam a jlavně u takových to zemí se ty krátké a jednoslovné názvy používají hlavně při sportovních utkání. Kde se pak používají většinou první tři písmena země. SPA, GER, FRA, CZE... zde by to bylo úplně jedno...

Ale prostě je tu roky zažitý název Česká republika, ne jako u statních, kde jsou zažité ty jednoslovné názvy.

Pro mě je to stejné, jako kdybych byl Skot a někdo se mě ptal, odkud jsem. Taky neřeknu, že ze spojeného království, ale ze Skotska, protože jsem na tu zemi hrdý.

A stejně tak jsem hrdý na naši zemi, na Českou republiku. A ani to do toho nemusím tahat nějaké vlastenectví.

Třeba takové Slovensko má ten jednoslovný název víc zažitý a použivaný než my, i přes to společné rozdělení.

24 Xander Xander | 24. července 2016 v 10:50 | Reagovat

Mně se název Czechia nelíbí. Prostě nelíbí.
Jestli je to tak jak píšeš, a popletli si nás už v republikovém názvu, proč ještě přilívat olej do ohně?!

A navíc Czechia - mi zní jako Čechy. To by bylo fajn, kdyby součástí České republiky (nikoli Čech) nebyla ještě i Morava a Slezsko.

Mně osobně tohle nepřipadá jako nějaká veledůležitá otázka na níž by záležela moje existence (ale jestli to považujete za natolik důležité téma, tak prosím).

Mně osobně je úplně jedno, že se používá Czech Republic - nebo ne.
Apropo, Russia - demokracie fakt hezká tam, haha. Turkey - taky nám to hezky začíná. A mohla bych pokračovat.
Opravdu - jestli máme v názvu republiku nebo ne - to je opravdu tak strašný PROBLÉM!!!
(Spíš se používalo v názvech "lidová" a nebo "demokratická" - což zavánělo tím, že tam demokracie není ani omylem, než pouhá "republika")

A budiž, jestli se vám tak moc líbí Czechia, používejte si ji - ale mně se to slovo prostě nelíbí, a používat ho nebudu.

Jsem pro jiný název.
Czechland zní jako Disnyland, to je fakt... ale Czechia mi prostě zní jako Čechy... a já jsem hrdý Moravan... asi tolik k tomu.
Používat to nebudu, ani kdyby já nevím co. Je mi líto.

Česko je fajn. Teď to nějak přeložit do angličtiny - protože Czechia fakt nerovná se Česko.
Tolik k tomu.

25 Lokusta Lokusta | Web | 24. července 2016 v 22:34 | Reagovat

To bolo búrlivé. :-D Ja som rada za naše Slovakia.

26 Mniška Mniška | E-mail | Web | 24. července 2016 v 22:43 | Reagovat

Uvedu se tím, že jsem měla na věc vždy neutrální názor :) Nejsem vyloženě proti názvu Czechia, ale zatím jsem ani nenašla důvod, proč být pro. Ale tvůj článek mě soutěživě naladil na to, abych se trochu postavila na odpor :)
Četla jsem, že studuješ historii. Výborně, já ji mám již vystudovanou, tak si jistě budeme rozumět. Ale otevřeně prohlašuji, že nejsem politička a co za tím usilovným prosazením nového názvu doopravdy stojí, na to bych asi erudovaně neodpověděla. Snad bych stejně jako Čerf řekla, že to budou ty marketingové důvody.
Nicméně v tuto chvíli bych z názvu tak snadno jako ty "republika" nevyškrtávala, protože ono to přeci jen taky něco znamená. Můžeš mi namítnout, že spoustu zemí je také republikou a ve svém oficiálním názvu to přitom nemají uvedeno. Budiž, ale já mám pocit, že v historii naši předkové o tu republiku dost bojovali a nakonec se o ni zasloužili. Teď samozřejmě neberu v potaz to, že to nebyl cílený záměr nepřetržitých dvou století, ale když si poskládám své historické vědomosti, tak obyvatelé českých zemí (abych byla politicky korektní i vůči Moravanům a Slezanům) se v cestě za samostatným státním zřízením hodně nadřeli. A republika je tím hrdým označením - ano, my jsme republika.
A k Moravě. Já Moravanka nejsem, ale to neznamená, že neuznávám sebeurčení Moravanů, protože jak sama jistě jako historička víš, hodně dlouho to na Moravě vypadalo jinak a moravské markrabství existovalo vcelku dlouho. Myslím, že Morava do České republiky neodmyslitelně patří a mrzelo by mě, kdyby měli Moravané pocit, že se proti nim Češi nějak staví a kvůli tomu byli pak vyhraněnější vztahy mezi námi. Ale pomyslná zeď mezi námi bohužel přeci jen existuje. I tady v komentářích je jasné patrné, kolik lidí se hrdě označuje za Moravany.
Sice píšeš, že nechápeš, proč dělají Moravané takový rozdíl mezi ČR a Czechiou, když tam stejně pořád zní ten Čech. Řekla bych, že jde o nějaké to pocitové vnímání, ne o formu. A i já tak nějak cítím, že v té republice je ta Morava a Slezsko zahrnuto spíš než v Czechii.
Nehledě na to, že si myslím, že tato záležitost musí stát zbytečně hromadu peněz, a podle mého názoru by se mohly využít jinde.

27 furahayamaisha furahayamaisha | E-mail | Web | 25. července 2016 v 11:33 | Reagovat

Logické argumenty, souhlasím. Ze začátku jsem byla proti, ale pak jsem to také začala používat. Je to jednodušší. Ale musím uznat, že se záměnou Česko/Čečensko se setkávám poměrně často, když komunikuji s lidmi mimo Evropu. Nicméně, jestli mě něco dokáže vytočit, tak "Československo". Nedávno jsem na youtube koukala na jedno video, kde osoba z Itálie učila názvy států v arabštině. Na tom v podstatě nezáleží, o čem to bylo. Ale ta osoba použila "Československo". Prostě i mnoho Evropanů stále neví, že Československo už dávno neexistuje. A to mě dokáže naštvat víc než nějaký Čečensko.

28 Jana Jana | E-mail | Web | 25. července 2016 v 12:58 | Reagovat

Waaaw! Článek je peckovní, luxusní! Ale ta diskuze pod ním je výživná na neustálé sledování ... :D :D :D

29 Rowan Rowan | Web | 25. července 2016 v 13:53 | Reagovat

všem, kterým se Czechia nelíbí - máte na to naprosto právo. mě se zase nelíbí Czech Republic =)

[7]: Pozor, píšu o arogantních Moravistech, ne Moravanech ;) Pojem Moravisté používám v podobném smyslu jako Islamisté, nikoliv muslimové (trochu extrémní téma v dnešní době, ale snad se už chápeme ;) ) rozhodně se nechci dotknout hrdých Moravanů!

[8]: Ach jo, promin, ale to snad nemyslíš vážně? proč by v reklamě na Kaufland říkali "k lásce k Czechii?" to je anglické slovo... Absolutně pleteš jabka s hruškama a co píšeš nemá logiku.

[13]: Ne, ti, kterým e to nelíbí, nejsou hňupi. Mají na to naprosté právo. Ale hňupi (vtipné slovo) jsou ti, kteří se ohánějí špatnými a nepodloženými argumenty, které nejsou správné. jako třeba to pletení s Čečnou - ta narozdíl od nás ani není samostatným státem. A spletli si to v rovině republik... A Českou republiku ti nikdo nebere, nikdo se ani nevzdává jména, A právě proto, že nás CHYBNĚ zkracují jako Czech, tak jednoslovné jméno potřebujeme. Ne se přizpůsobovat lidské hlouposti a ignoraci, ale pracovat na jejím napravení.

[16]: No fajn, tak začněme říkat "Hey, I!m from Czechia", když už to s tou českou republikou vychází stejně. Oni si to totiž po čase zapamatují líp.

[19]: Jo, jo, letiště Charlese de Gaula je taky děsná ostuda ;)

[20]: No jo, ale Czechlands právě značí i Dolní a Horní Lužici.

[21]: Jaké totalitě?? Copak o něčem takovém rozhodují lidé? Copak lidé rozhodují o jménech států? Ne, o tom rozhodují v dnešní době maximálně odborníci. Kteří o tom rozhodovali, není to nějaký výmysl zaslepených a hloupých politiků.

[22]: Jasně, kouknu :D

[23]: Jo a na dresech pak všichni mají Spain a France, jen mi tam máme v lepším případě CZE, nebo Czech Republik, nebo v horším jen Czech Team... Jo, to je teda být na co hrdý :D

[24]: Fajn, používejte dál Czech republic, mě to žíly netrhá a ani je nepůjdu trhat Vám :D

[25]: No, buď, v tomhle jste to podchytili hned po rozpadu a nic neřešíte. My to nechali 25 let zastydnout a teď se na to nedá koukat :D

[26]: Historie vystudovaná.Nic z názvu nevyškrtávám, to že jsme republikou nikomu neberu a v oficiálním názvu to přeci stále je. tak jako u většiny zemí, to jen Maďarům šplouchlo na maják a vyškrtli si to.. Ani nepopírám přítomnost Moravy v Česku, samozřejmě že je naší součástí...

Děkuji všem za komentáře. Pokud vám má odpověď přijde arogantní, vězte, že je to jen a pouze tím, že je to psaný text, beru to jako přátelskou diskuzi ;) (to jen abych předešla nedorozuměním :D )

30 Rowan Rowan | Web | 25. července 2016 v 13:54 | Reagovat

[28]: A ted si představ tu potřebu na všechny reagovat, když už ti komentovali tvůj článek :D A děkuju ;)

31 Jana Jana | E-mail | Web | 25. července 2016 v 14:55 | Reagovat

[30]: No jako hlavně logika některých mne úplně zaráží... Až se divím, že ti lidé zvládnou naťukat a odkliknout komentář ... Ne, to bylo zlé od mne :D Ale jako mazec no :D

32 Rowan Rowan | Web | 25. července 2016 v 16:34 | Reagovat

[31]: Já spíš občas nechápu, jak se někteří dopracují ke komentáři, který je jak opsaný z toho, co nahoře uvádím, že se vůbec neděje nebo že je blbost... za všechny "jak nám můžou měnit jméno, ta republika má svůj význam!"

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.